MUCENICI MOLDOVENESTI (SFINTISORI)

februarie 21, 2016


Acest articol contine linkuri de afiliere

In fiecare an, pe 9 martie, de sarbatoarea Sfintilor mucenici, gospodinele se pun pe treaba si prepara deliciosii mucenici. In moldova se prepara din aluat de cozonac niste colaci in forma cifrei 8, care sunt unsi cu miere si presarati cu nuca macinata.
In Muntenia mucenicii sunt micuti, tot de forma cifrei 8, dar modul de preparare este altul. Mucenicii muntenesti se fierb in apa cu zahar, scortisoara si coaja de lamaie/portocala si se servesc presarati cu nuca. Noi ii spuneam ciorba de 8-uri :).



Mama ne facea doar mucenici muntenesti, cate o oala mare pe care o devoram rapid. De mucenici moldovenesti aveam parte doar daca ii cumparam :) Eu acum recuperez si ii tin pe ai mei doar pe mucenici moldovenesti.
Se pot prepara si in varianta de post.



Ingrediente necesare pentru a prepara mucenicii moldovenesti (Sfintisori):


- 500-550gr faina 000
- 1 pliculet drojdie uscata (7gr)
- 250ml lapte
- 50gr unt
- 2 galbenusuri
- 5 linguri de zahar
- 1 praf de sare
- 3 lingurite esenta de vanilie (sau 1 fiola)
- coaja de la o portocala (sau lamaie)

Pentru sirop:
- 200ml apa
- 100gr zahar
- esenta de vanilie dupa gust

Mai aveti nevoie de:
- 2-3 linguri de miere pentru uns mucenicii
- 100gr nuca macinata 

Instrumente utile:
Robot de bucatarie Heinner HPM-1000WH, 1000W, miscare planetara, accesoriu masina de tocat si blender, bol 5.5 L, 10 viteze + pulse, Alb



Mod de preparare mucenici moldovenesti (Sfintisori)

Am pus laptele si untul intr-o craticioara, pe aragaz, si am tinut pana s-a topit untul. Am lasat sa se racoreasca putin, cat sa devina caldut.
Am amestecat intr-un vas faina si drojdia, uscate. Am pus intr-un bol incapator zaharul, un praf de sare, esenta de vanilie si cele 2 galbenusuri si am amestecat usor. Am turnat si laptele cu unt topit (caldut), am adaugat coaja de portocala si am amestecat ca sa se omogenizeze.
Am adaugat apoi faina amestecata cu drojdie, treptat, amestecand in acelasi timp cu lingura de lemn.
Cand nu am mai putut amesteca cu lingura, am inceput sa framant aluatul cu mana, adaugand si restul de faina. Nu trebuie sa insistati sa puneti toata faina deoarece cantitatea de faina poate sa difere in functie de tipul de faina folosit. Va puteti opri din adaugat faina in momentul in care aluatul nu se mai lipeste mana in timpul framantarii.
Dupa ce am terminat de adaugat faina am mai framantat aluatul inca aproximativ 5 minute. Daca este necesar (daca vedeti ca aluatul redevine lipicios), puteti sa mai adaugati putina faina. Am uns aluatul cu putin ulei, l-am asezat intr-un bol, l-am acoperit si l-am lasat sa dospeasca, la caldura, timp de 45min- 1 ora (pana isi dubleaza volumul).





Dupa ce a crescut aluatul, m-am apucat sa modelez mucenicii moldovenesti.
Am impartit aluatul in 2 jumatati, apoi fiecare jumatate in 6 bucatele (12 bucatele in total) Fiecare bucatica de aluat am modelat-o mai intai in forma de snur (undeva intre 35 si 40cm lungime). Am lipit capetele snurului formand un cerc, apoi am rasucit cercul pentru a forma cifra 8.
Am procedat la fel si cu cealalta jumatate de aluat. Am asezat apoi mucenicii moldovenesti intr-o tava antiaderenta (nu am mai pus hartie de copt), lasand ceva distanta intre ei ca sa aiba loc sa creasca. Am lasat mucenicii sa se odihneasca vreo 20 de minute.
Dupa ce au trecut cele 20 de minute am uns mucenicii moldovenesti cu galbenus de ou amestecat cu putin lapte si am pus tava in cuptorul preincalzit – treapta medie (180° pentru cuptorul electric) timp de 15-20 de minute (sau pana se rumenesc frumos).
In timp ce mucenicii moldovenesti erau la cuptor, am pregatit siropul.
Am pus 100gr zahar si 200ml apa intr-o craticioara, pe aragaz, si am lasat sa fiarba 4-5 minute (din momentul in care a dat in clocot). Dupa ce am luat craticioara de pe foc am adaugat si esenta de vanilie si am lasat siropul sa se racoreasca.
Mucenicii si siropul fiind gata, ne putem apuca de insiropat. Cand ii insiropam, mucenicii trebuie sa fie calduti iar siropul la fel.
Am luat cate un mucenic, l-am scufundat in siropul de zahar si l-am intors de 2-3 ori de pe o parte pe cealalta ca sa absoarba putin lichid. Puteti tine mucenicii mai mult sau mai putin in sirop, in functie de cat de insiropati ii vreti. Dupa insiropare, am asezat mucenicii pe un platou ca sa se zvinte putin. I-am uns apoi cu miere pe fiecare in parte si am presarat deasupra nuca macinata.  
Ce sa va mai spun? Foarte pufosi, insiropati si aromati, mucenicii moldovenesti sunt pur si simplu minunati!
Sa aveti spor!
Va astept si pe pagina de Facebook!

You Might Also Like

0 comentarii

About me

Flickr Images

Press

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...